Maak je eerste Weggever

Krijg meer business door waarde te bieden!

In dit e-book krijg je 10 praktische ideeën om snel een eigen weggever te maken en je e-maillijst te laten groeien.

Waarom jij een weggever zou moeten hebben

Als je je nu afvraagt ”een weggever, wat is dat nu weer?”, no worries – I’ve got you covered! Een weggever is iets wat jij aanbiedt (gratis uiteraard) in ruil voor het emailadres van jouw potentiële klant.

Waarom zou je je überhaupt die moeite doen om zo’n ding te maken als je al een Facebookpagina, website, Instagram, LinkedIn, You Tube, Twitter etc. hebt waarop mensen volop kunnen lezen wat jij voor hen kan betekenen? Het antwoord is simpel.


         Er zijn namelijk slechts drie soorten verkeer op Internet.

  1. Organisch – dit is een bezoeker die bij toeval langskomt op jouw site of pagina, bijvoorbeeld door een zoekopdracht in Google.
  2. Betaald – deze bezoekers zijn via een advertentie of gesponsorde inhoud op jouw pagina of website terecht gekomen.
  3. Verkeer dat jij stuurt, via e-mail. En dat is nu waar het om draait.


Als Facebook uit de gratie zou raken zoals bij Hyves is gebeurd of je bezoekers niet meer op één plek eenvoudig te bereiken zijn. Dan heb je nog altijd het e-mailadres om ze te laten weten dat er iets in jouw bedrijf voor hen te halen valt, zorg daarbij vooral dat je van waarde bent. Meteen verkopen wordt over het algemeen niet gewaardeerd.

Stel je voor, jij bent aan het zoeken naar iets op internet en komt toevallig langs een interessante site. Je leest een stukje en krijgt ondertussen een notificatie van Facebook. Je opent Facebook en nog geen twee minuten later ben je die interessante site al vergeten. Dit gebeurt ook jouw potentiële klant. Als je deze bezoeker iets kan geven (jouw weggever dus), zoals een e-book, mini cursus of kortingsbon, krijgen zij dat in hun e-mail inbox en de kans dat ze later terugkeren is veel groter. Waarom? Omdat ze nu (als het goed is), regelmatig een berichtje van je krijgen per e-mail.

Hoe werkt dat dan precies?

Een bezoeker geeft zich op via een inschrijfformulier. Deze worden opt-in formulieren genoemd, als inschrijven voor jouw weggever het enige is wat er op de pagina te doen is – dan noemen we dit een opt-in pagina. Je ziet een korte tekst of afbeelding met het verzoek je naam en e-mailadres achter te laten waarop je de weggever (ook wel freebie genoemd) toegestuurd krijgt per mail en/of meteen kan downloaden.

Je treft opt-in formulieren voor weggevers het vaakst aan onder een (goede) blogpost, aan de zijkant van een website of bij een (Facebook) advertentie. Bij de advertenties kom je overigens vaker op een opt-in pagina terecht.

Na het invullen van het opt-in formulier kom je op een bedankt pagina terecht waar vaak nog wat extra informatie te vinden is over de ondernemer of hetgeen waar je je voor ingeschreven hebt.

Daarna ontvangt jouw bezoeker een mailtje. Bij een “single opt-in” hoeft het e-mailadres niet bevestigd te worden, dus krijgt je bezoeker meteen een mail met jouw weggever. In Nederland en België mag je hiermee werken.

In bijvoorbeeld Amerika is een “double opt-in” verplicht. De bezoeker moet dan eerst na het opgeven zijn of haar e-mailadres bevestigen en daarna wordt pas de weggever verstuurd.

Beiden hebben voor en nadelen. Soms wordt in het geval van een double opt-in het e-mailadres niet bevestigd. Anderzijds bij een single opt-in kan het zijn dat het e-mailadres foutief is ingevoerd waardoor iemand niet op jouw mailinglijst komt.

Persoonlijk werk ik het liefs met een single opt-in.

Wat heb je nodig?

Een mailinglijst + opt-in (inschrijf)formulier

Mailchimp is gratis tot een bepaald bedrag. Als je net start, of weinig budget hebt, raad ik je deze aan. Ben je al wat verder met je bedrijf en kan je een klein bedrag investeren dan is ActiveCampaign of MailBlue zoals deze mailprovider in het Nederlands actief is, écht de moeite waard.

Alle bovengenoemde bedrijven bieden gratis inschrijfformulieren voor jouw website en Facebookpagina.

Een weggever

Dit kan in heel veel verschillende vormen. Belangrijk is dat de informatie toegankelijk en begrijpelijk is én van waarde is voor jouw potentiële klant.

Laat nu net mijn weggever zijn hoe jij je eerste weggever kan maken ?

Een website of Facebook pagina

Heb je een website, dan kan je de code van het inschrijfformulier eenvoudig plaatsen waar je maar wilt.

Heb je een WordPress site is het nog veel makkelijker, je hoeft hier echt geen webdesigner voor te zijn. Heb je nog geen website? Zowel bij MailChimp, ActiveCampaign en MailBlue kan je een inschrijfformulier integreren in je Facebook tabbladen (op je zakelijke pagina, dus niet op je persoonlijke profiel). Zo kan je bezoekers via een Facebook bericht via een link doorsturen naar het tabblad om zich op te geven voor jouw weggever.

Dit is de absolute basis. Als je al verder bent in je onderneming, kan het interessant zijn om te investeren in professionelere opt-in pagina’s of pop-ups die subtiel omhoog komen op je website.

Mijn voorkeur

Ik ben zelf gestart met MailChimp in 2013, daarna ben ik Enormail gaan gebruiken ivm het automatisch kunnen versturen van vervolgmails (automations) en in 2016 overgestapt naar ActiveCampaign/MailBlue vanwege de enorme mogelijkheden die daar ontstonden.

Voor landingspagina’s gebruikte ik voorheen de OptimizePress plugin voor WordPress, later ben ik overgestapt op LeadPages vanwege het gemak. Vooral de analytics (hoeveel komen er op je opt-in pagina en hoeveel vragen je weggever ook echt aan) vind ik daar waardevol. De pagina’s zijn heel eenvoudig te koppelen aan je Google Analytics account en je Facebook Pixel, waardoor je nog meer inzicht hebt.

In januari 2018 heb ik de overstap gemaakt naar ThriveThemes, dit WordPress thema is gericht op conversiegerichte websites (bezoekers omzetten naar leads en vervolgens naar klanten. Lees hier meer over ThriveThemes.

Mijn opt-in formulieren onder een blog zijn de standaard formulieren van ActiveCampaign/MailBlue, vaak vergezeld van een stukje tekst of een afbeelding. Zorg dat het duidelijk is wat je bezoeker krijgt en dat aanvragen simpel is. Vraag niet het adres, geboortedatum etc. als dat niet nodig is. Met voornaam en e-mailadres heb je vaak al genoeg informatie en elk veld extra zorgt dat bezoekers kunnen afhaken.

Een weggever is dus een hele belangrijke opstap naar een goede relatie opbouwen met jouw potentiële klanten. Door jouw bezoekers herhaaldelijk waarde te bieden, leren ze jou en jouw bedrijf kennen en vertrouwen. En als je regelmatig wat van je laat horen, zullen ze sneller aan jou denken als ze besluiten over te gaan tot koop van jouw product of dienst.