Facebook updates tm september 2019

Met de start van het nieuwe schooljaar zijn er ook nieuwe Facebook updates die je niet mag missen. Op 2 september 2019 was de uitrol van FB5 compleet, de laatste wijzigingen aan de desktop zijn nu ook doorgevoerd en waarschijnlijk heb je al het een en ander gemerkt bij het maken van een advertentie.

Ik zet de belangrijkste wijzigingen van de laatste periode hieronder voor je op een rij.

Nieuw design met FB5

In de app was het al even zichtbaar, maar sinds 2 september is het nu ook doorgevoerd op de desktop. Het vernieuwde ontwerp is bedoeld om de ervaringen voor gebruikers rustiger te maken en de gehele ervaring overzichtelijker.

> De belangrijkste wijzigingen voor jou als je op Facebook een bericht wilt plaatsen:

> De eerste 3 regels zullen slechts nog zichtbaar zijn, gevolgd door een “meer lezen” link.

> De afbeeldingsformaten wijzigen naar 4:5 of 1080 x 1350 pixels, dit betekent dat de afbeeldingen die getoond worden iets korter zullen zijn en er een stukje van de zijkant af zal vallen.

Voor vierkante berichten (en carrousels) kun je 1080x1080 pixels aanhouden.

Mijn advies is dan ook om je posts in 1080x1080px te ontwerpen zodat je ze op alle platformen in kunt blijven zetten en je niet overal een nieuwe afbeelding voor hoeft te maken.

Let op, als je Canva.com of vergelijkbare tools gebruikt, stel dan de afmetingen handmatig in (custom) of gebruik de Instagram post voor al je afbeeldingen, quotes etc.

Bron: Facebook

Pixelen van website bezoekers wordt lastiger

Mozilla Firefox heeft een nieuwe update uitgerold waarbij trackers standaard uitgezet kunnen worden. Dit betekent dat als je afhankelijk bent van trackingcodes zoals de Facebook Pixel, het retargetten een stuk lastiger kan worden.

De verwachting is ook dat tegen het einde van dit jaar de belangrijke andere browsers het voorbeeld zullen volgen van Firefox, waardoor het instellen van een doelgroep zoals website bezoekers met de Pixel niet meer zo waardevol zullen zijn.

Zorg daarom voor een strategie die niet afhankelijk is van trackers, maar verzamel bijvoorbeeld e-mailadressen zodat je niet afhankelijk bent van een platform.

Bron: Mozilla Blog

Facebook groepen worden belangrijker

Bijna 400 miljoen gebruikers van Facebook zijn lid van een groep die zij waardevol vinden en waar ze regelmatig te vinden zijn.

Daarom gaat nu makkelijker worden om je groep te laten ontdekken door andere gebruikers. Aan het groepstabblad (https://www.facebook.com/groups) worden nu groepen toegevoegd waar je wellicht interesse in hebt, groepen waar je vrienden lid van zijn, verschillende categorieën, groepen die populair zijn bij jou in de buurt en nog veel meer.


Er zijn nu nog verschillende mogelijkheden voor groepen, zoals een besloten groep, een geheime groep of een open groep. Dit gaat binnenkort wijzigen naar besloten of open, zodat het duidelijker is voor de gebruikers qua privacy. Een geheime groep hoeft namelijk niet per sé afgeschermd te zijn waardoor er nog steeds meegelezen kon worden. Met de besloten groep is dat met deze update verleden tijd.

Met de groepen update zullen er ook nieuwe mogelijkheden worden toegevoegd aan de functies van een groep. Zo kan je in Health Support groups vragen stellen en informatie delen zónder je naam weer te geven. Vacature groepen krijgen een nieuwe template om vacatures bekend te maken en het solliciteren op deze vacature kan binnenkort rechtstreeks via Facebook. Handig!

Bron: Facebook Newsroom

Comment Ranking Systeem

Zoals je wellicht weet mag je op Facebook niet meer vragen om met een bepaald woord of bepaalde zin te antwoorden (clickbait voor opmerkingen). Een bericht of advertentie wordt via een speciaal algoritme gewaardeerd om in te schatten hoe waardevol of nuttig het bericht is voor de lezer.

Wat je wellicht nog niet weet is dat Facebook óók waarderingen geeft aan de reacties die volgen op de post of de advertentie. Vandaar dat het handig is als je ervoor zorgt dat je standaard meer likes en reacties krijgt op je berichten, bijvoorbeeld door je link te delen in speciale groepen waar jouw doelgroep zich bevindt of waar andere ondernemers elkaar helpen zoals deze.

Er wordt voor de waardering gekeken naar o.a.:

> De integriteit – alles wat de richtlijnen schendt wordt meteen verwijderd.
> Wat mensen aangegeven hebben te willen zien – Facebook heeft kleine surveys gehouden onder hun leden.
> Interactie – hoeveel mensen er reageren, hoe ze reageren en hoeveel likes je krijgt op een bepaalde reactie.

Met de nieuwe update zullen er twee belangrijke wijzigingen zijn in de waardering:

1) Facebook zal commentaar waarop de originele plaatser heeft gereageerd hoger waarderen
2) Facebook zal commentaar of reacties van vrienden van de originele plaatser hoger waarderen

Met andere woorden, als je een bericht plaatst op Facebook, zorg er dan ook voor dat je aanwezig bent om te reageren op de mensen die een reactie hebben gegeven op jouw post. Dit zorgt ervoor dat je actievere volgers krijgt en jouw reacties beter worden gezien.

Berichten met gezondheidsclaims zullen strenger gecontroleerd worden

Facebook gaat strenger optreden tegen gezondheidsproducten die sensationele of overdreven dingen beloven (5 kilo eraf in twee dagen met deze magische pil!).

Deze advertenties werden over het algemeen al door veel mensen als irritant bevonden, maar het algoritme is nu zo ontworpen dat de meeste van deze zinnen automatisch zullen worden herkend waardoor je ze een stuk minder op je tijdlijn zult aantreffen.

Ben je werkzaam in deze industrie, let er dan op dat je realistische resultaten belooft en waarschijnlijk zullen jouw berichten dan nog wel getoond worden.

Bron: Facebook Newsroom

Zijn er wijziging die voor jou veel impact hebben of waar je juist blij mee bent? Plaats je reactie hieronder in de comments!

trisha

Over de auteur

Patricia van der Stek, oprichter van trisha.nl, is een gepassioneerde online marketeer en professionele nerd met jarenlange ervaring in het helpen van bedrijven en zelfstandige professionals om hun online aanwezigheid te verbeteren en hun doelen te bereiken. Gedreven door creativiteit en technologie, deelt ze haar kennis en expertise op trisha.nl in de vorm van praktische tips, tutorials en inspirerende artikelen, en blijft ze altijd op zoek naar innovatieve manieren om ondernemers te helpen slagen in de steeds veranderende digitale wereld.

Patricia van der Stek

Ontdek welke weggever past bij jouw bedrijf