De Facebook Pixel
Wat is een Facebook Pixel?
De Facebook Pixel is een klein stukje code die je op je website zet. Als je een WordPress website hebt, is dit erg eenvoudig. Veel platformen zoals MijnWebWinkel, Wix etc. bieden vaak extra uitleg over hoe je deze code op je website moet plaatsen. Facebook geeft zelf ook extra uitleg over het installeren van de Pixel.
Waarom heb ik dit nodig?
Niet iedereen die op je website is geweest zal een e-mailadres of telefoonnummer achterlaten. Met de Facebook Pixel wordt het bezoek (voor jou) anoniem geregistreerd, maar Facebook weet wél wie je site hebben bezocht.
Als je dan op Facebook gaat adverteren, kan je heel eenvoudig aangeven dat de advertenties bijvoorbeeld mensen moeten bereiken die in de afgelopen maand je website hebben bezocht. Je advertentie zal dan vele malen effectiever zijn omdat je bezoeker al eens eerder je bedrijf is tegengekomen op het internet.
Zelfs als je nog niet gaat adverteren, is het handig om deze gegevens te laten verzamelen. Als je dan over een tijdje wel ads gaat inzetten, heb je al een flinke voorsprong.
Let op! Een Facebook pixel kan pas informatie gaan verzamelen vanaf het moment dat hij goed geïnstalleerd staat. Dit kan niet met terugwerkende kracht, installeer je pixel dus zo snel als mogelijk. Je kan 1 pixel instellen per advertentieaccount (maar die kan je wel voor meerdere sites gebruiken).
Maar mijn doelgroep zit niet op Facebook
Jij en je doelgroep hoeven niet per se actief te zijn op Facebook. Het advertentie netwerk (Facebook Audience Network) is heel erg groot. Met het inzetten van dit netwerk kun je ook advertenties plaatsen op sites van derde partijen zoals nieuwssites of entertainment websites als Avocado Wolfe, Diply en Bored Panda (allen bekend van de virale video's die je regelmatig op je tijdlijn ziet).
Waar kan ik mijn Pixel code vinden?
Hier kan je jouw Pixel vinden (of aanmaken als je er nog geen hebt): https://www.facebook.com/events_manager/pixel
Als je er nog nooit een hebt aangemaakt, klik je op Een Pixel maken.
Kies een naam die bij je bedrijf past, accepteer de voorwaarden en klik op Pixel maken.
Dit doe je eenmalig, daarna zie je deze stappen ook niet meer in je account.
Heb je ooit al een pixel aangemaakt? Je kan dezelfde link gebruiken om bij het instellen van je pixel te komen of via Advertentiebeheer> Alle Hulpmiddelen > Gebeurtenisbeheer > Pixel
Je Facebook Pixel installeren
Ga naar https://www.facebook.com/ads/manager/pixel/facebook_pixel en klik op Instellen.
Je krijgt nu een pop-up scherm met drie opties. Opent deze niet? Kijk dan of er een pop-up blocker actief is en schakel deze uit voor de Facebook site.
Optie 1) Een integratie- of tagmanager gebruiken.
Kies het platform waarop je je Pixel wilt instellen. Facebook begeleidt je tijdens stappen en geeft ook de links naar eventuele plug-ins die geïnstalleerd moeten worden voordat je je Pixel kan instellen.
Optie 2) De code handmatig installeren
De code kan je hier kopiëren en instellen in de head tags van je website. Gebruik je WordPress en wil je handmatig de code installeren? Dan heb je eerst de plugin “Add code to Head” nodig. Deze kan je hier gratis downloaden: https://nl.wordpress.org/plugins/add-code-to-head/ of opzoeken via Plugins > Nieuwe Plugin (in het menu aan de linkerkant binnen je WordPress installatie).
Heb je een HTML pagina, dan moet de code ingevoerd worden in élke head tag waar je de activiteiten wilt meten. Maar, indien je nog een HTML pagina gebruikt, adviseer ik je zeer sterk om over te gaan naar een modernere site zoals WordPress.
Optie 3) Instructies mailen naar een ontwikkelaar
Je kan ook iemand anders vragen om je Pixel te installeren. Met deze optie voer je het e-mailadres in van iemand die de wijzigingen op je website kan doorvoeren. Zij krijgen jouw code inclusief extra installatie instructies per e-mail toegezonden vanuit Facebook.
De helppagina van Facebook over de Pixel kan je hier vinden.
Controleren of je Facebook Pixel goed staat ingesteld
Je kan voor Chrome (webbrowser van Google) een extensie downloaden waarmee je kan controleren of er een Pixel op de website staat die je bezoekt en ook of deze actief is. In dit geval gaat het om de controle op je eigen website.
Open Google Chrome en klik op deze link: https://chrome.google.com/webstore/detail/facebook-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc of zoek de plugin Facebook Pixel Helper in de Chrome Store.
Klik op de blauwe knop “+ Add to Chrome”.
Klik op “Add extension”.
Als er Pixels actief zijn op de website die je bezoekt, zal het icoontje oplichten.
Dit hoeft dus niet alleen je eigen site te zijn.
Als de Pixel goed geïnstalleerd staat, komt er een groen vinkje te staan voor datgene waar je de Pixel voor ingesteld hebt (standaard is dat PageView).
Problemen met de Facebook Pixel?
Heb je problemen met de geïnstalleerde Pixel, dan kan je hier kijken naar de Help Pagina van Facebook onder het kopje “Problemen met de Pixel oplossen”.